Sabtu, 2 Februari 2013

Alhamdulillah..

Orang cakap perkara yang lepas jangan dikenang. Tapi bagi saya, perkara yang dah berlaku yang banyak mengajar diri ini supaya berubah menjadi lebih baik.


sebulan yang lepas...

Allahhu Akbar..Masa tu saya hanya dengar jeritan kawan-kawan saya. Perkara tu jadi sekelip mata. Kami dapat rasa kereta hilang kawalan dan terbalik. Masa tu dalam hati ingat ALLAH je. Bila kereta dah berhenti terbalik, dalam keadaan separuh sedar, kami cuba untuk keluar dari kereta. Masa tu rasa macam nak pengsan bila tiba-tiba tengok darah menitik-nitik atas tangan ini. Darah yang keluar dari mulut kawanku, Mira. Malang tidak berbau. Dalam perjalanan ke Nenasi,Pekan, ALLAH takdirkan kami kemalangan. Walaupun kereta memang teruk, alhamdulillah kami semua selamat. ALLAH SWT masih bagi kami peluang untuk hidup dan bertaubat kepadaNya.

Kami dihantar ke Hospital Pekan dengan dua buah ambulans. Bila semua dah masuk wad, sementara tunggu doktor, tiba-tiba terlintas kat dalam hati...perkara yang berlaku ni, pasti ada hikmahnya.



ni ha..kereta lps tergolek-golek


Seperti firman ALLAH dalam surah al Baqarah ayat 286:

" ALLAH tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (mereka berdoa dengan berkata) :  "Wahai Tuhan kami! janganlah engkau mengirakan salah jika kami lupa atau tersalah. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami serta ampunkanlah dosa kami dan kurniakanlah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami, oleh itu tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum kafir."


Ayat diatas menjelaskan sesuatu yang berlaku ada hikmahnya. Mungkin ALLAH nak ingatkan hambaNya ini supaya menjadi muslimah yang lebih baik serta menjadikan matlamat hidup semata-mata mencari keredhaanNya..InsyaAllah diri ini akan berusaha ke arah itu..Doakan ya..^_^


1 ulasan:

  1. seriously susah utk aku lupakan.. ak ingat lg bdk2 nie ckp sakit2.. Allahu Allah dugaan2 wt kite..

    BalasPadam